Holly Bourne - Barátnők voltunk ~ könyvajánló

by - október 05, 2024

Sziasztok!

Szeretettel köszöntelek benneteket újra itt, a dontforgettosmileandread  blogon! 



Szeptember több szempontból is nagyon különleges volt, példának okáért (ami ezen bejegyzéshez köthető), az a megtiszteltetés ért, hogy előolvashattam az októberi NIOK közös könyvet. Ami immár publikus, így végre ódákat zenghetek róla. Holly Bourne Barátnők voltunk kötete minden túlzás nélkül a legnagyobb hatást gyakorolta rám a hónapban. Azóta azon gondolkodom, olvastam- e már ennyire mély és összetett regényt a női lélekről és barátságról, s azt hiszem kijelenthetem, nem. 

Hosszan merengős regényt kaptam, s ilyen "flow" olvasmányélményem is régen volt.  Ennyire együtt rezonálni, benne lenni egy történetben ritkán adatik meg igazán. 
Valószínűleg nagyon jókor is talált meg, mert át tudtam érezni a barátnő elengedés / visszaengedés szituáció lélektani, egyéni vonatkozásait is, bár nyilván más szituációban, kevésbé nagy lángon égő múlttal, valamennyire mégis azonosulva. 

Na de, fülszöveg és folytatom !

Attól a naptól kezdve, hogy először találkoztak, Jessica és Fern a legjobb barátok. Különbözőségeik ellenére is mindig ott vannak egymásnak, bármilyen akadállyal is szembesüljenek. Miközben igyekeznek átevickélni a felnőtté válás nehézségein, Jessica átlép egy határt, amit Fern képtelen megbocsájtani neki.

Most, több mint tíz évvel később Jessica váratlanul felbukkan Fern életében. Sok minden változott a tíz év alatt, de vajon a kapcsolatuk is lehet más azzal, hogy idősebbek lettek? Vajon képesek-e felülkerekedni a régi szerepeiken? Vagy a közös múlt megismétli önmagát?

A Barátnők voltunk egy hihetetlenül vicces és egyben megrázó történet, amely egyszerre ünnepli a női barátságok csodáját, miközben tűéles betekintést enged a
sérelmeinkbe, melyeket épp azoktól szenvedhetünk el, vagy azoknak okozhatunk, akiket a legjobban szeretünk.


Fern és Jessica elválaszthatatlan barátságát évtizedekkel ezelőtt egy törés éri, olyan súlyt rakva kapcsolatukra, amit már nem bír el, az addigi legjobb barátok eltávolodnak egymástól, megszakítva minden szálat, ami valaha is összekötötte őket. 

Fern-nek - a mára méltán híres mentális egészséggel foglalkozó bloggernek-  egy népszerű sztár, Stacy memoárjának könyvbemutatóját kell levezetnie. Tipikus feladat ez egy olyan magazin számára, ahol a nő is dolgozik, mint a Gah! folyóirat mentális egészség rovatának szerkesztője. 

" El kellett fogadnom, hogy ez a nap, és különösen a küszöbön álló esemény, hatalmas szívás lesz. "
Az esemény rendben lezajlik, van itt azonban más. A bemutatón váratlanul felkeresi Jessica, A barátnő. 
" – Te jó ég! Jessica!
És varázsütésre eltűnt a színházterem, én pedig újra tinédzser lettem." 

De miért van itt? Épp most, épp itt, annyi év -  több, mint egy évtized - után. És miért olyan gyönyörű, mint mindig?! 

" A jelenléte egyszerre volt sokkoló és a legtermészetesebb dolog a világon. Mint amikor találsz egy régen nem hordott, elfeledett cipőt a szekrényedben. Egyetlen perc alatt tíz évet öregedett. Magamba szívtam az új külsejét a ráncokkal. Mintha csak ráraktam volna egyet azokból az öregítő filterekből. Most is épp olyan hibátlan és ragyogó volt a bőre, mint amit annak idején szenvedélyesen irigyeltem tőle, ám ezen az új változaton már észrevehetők voltak finom mélyedések, főként a szeme körül. "
Mostanra egy kislány édesanyja és a válása után tért vissza Angliába. " Nem bírtam felfogni, hogy ez a türelmes, odaadó édesanya ugyanaz a lány, aki valaha úgy vonzotta a drámát, mint mágnes a vasreszeléket. "
A nagy kérdés az: miért?
Innen indulunk, majd szépen lassan bontjuk ki a rétegeket. 

" – Ő volt a legjobb barátnőm úgy tizennégytől tizenkilenc éves koromig. – Tényleg csak néhány év lett volna? Sokkal többnek tűnt annál. – Sőt, inkább lelki társnak mondanám.
– De már nem álltok közel egymáshoz?
A szőnyeget mustráltam.
– Nem, már nem. Én….szakítottam meg vele a kapcsolatot. Csinált valamit, amit nem tudtam elengedni.De az már nagyon régen volt.

Jessica típusú ember minden osztályban / csoportban van, ő a leghangosabb, netalántán legszebbnek titulált vadóc lány, a középpont. Harsány, de a magabiztos külső mögött próbálja megtalálni az igazi értékeit, önmagát. Minden srácot le tud nyűgözni mindenféle erőfeszítés nélkül és ez valahogy meghatározza az értékét. Valamit jobban csinál, mint mások, ezért nem tart sok ideig, hogy felüsse fejét a féltékenység, bizonytalanság, mely rányomhatná a kapcsolataira a bélyegét. Mindez meg is történt, de a Jessicával való kapcsolata megingathatatlannak látszott. 

" Jessica egyetlen beszélgetéssel képes volt kivívni a fiúk tiszteletét, elhárítani a kérdéseiket, és megőrizni a rejtelmességet, miközben mégis sikerült azt az érzést keltenie bennük, hogy jóval többet tud annál, mint amennyit elárul. Ami pedig még halálosabb: vicces volt, és nagyon jól állt neki a vörös.

Egymás iránti már-már függőségük válik a regény fő mozgatórugójává. Szerették egymást, szükségük volt egymásra. A múltban. Szinte akkor is folyamatosan egymásra gondoltak, amikor az önálló életüket igazgatták. 
Mi lesz most, hogy hirtelen ismét felbukkant. Újra leárnyékolhatja Jessica sugárzó lénye? 




Az emlékek kalapácsként sújtanak le rá, minket pedig letaglóznak az apránként adagolt képek.  A múlt fájdalmas súlya, az ezen való merengés kerül előtérbe : "a régi idők elveszettnek hitt emlékei kezdtek összegabalyodni a jelen problémáival.

Megjelenésével azonnal kitűnik, hogy az, amin Fern éveken át -szakember segítségével- dolgozott, hamar megingatható. Nem tudta teljesen elengedni a tizenévei elején tapasztalt szorongásokat és bizonytalanságokat. 
Kezdik újraéleszteni barátságukat, de Fern megbízhat Jessicában mindazok után? Megváltozhat, lecsillapodhat egy ember? Mi történt ennyi év alatt, felnőttek, megértek ilyen horderejű döntésekre? 
Elkezdenek újra belemerülni intenzív barátságukba, de az ő múltjuk ennél sokkal meghatározóbb, mintsem, hogy egy csapásra folytatni tudják. Fern nagyon nehezen építette fel önmagát, s most ez az egyensúly megkérdőjelezni látszik. 

Abban a helyzetben ez volt az egyetlen egészséges döntés: fogni egy szikét, körberajzolni vele a barátságunkat, és kiemelni a szívem szövetéből. A harag könnyei, a megbánás, a gyász és a hiányérzet már akkor kísértettek engem, amikor még el sem végeztem a műtétet. És mégis, ahogy ott álltunk a backstage-ben, az újrakezdés küszöbén, nem tudtam nem izgatottan reagálni a meghívására.

A regény két idősíkban mozog, felváltva meséli jelen és múlt történéseit. Miközben megismerjük a barátság kezdetét és fokozatosan közeledünk a miértek megértése felé. Fern szemszögéből olvasunk.
Újraéleszthető - e egy barátság, mely hosszú évekig szünetelt?
Lehet-e ennyi év után ugyanott folytatni, ugyanolyan bizalommal, energiával és őszinteséggel? Működni fog ez ? Kell-e működnie azok után, amin keresztülmentek?  Én mit tennék hasonló esetben? 
Teszi fel a regény a kérdést, majd feltárja a női lélek dinamikáját és a barátságok összetettségét úgy, hogy kétség nem marad a miértek után. 

Egész sokáig azt hittem, hogy több szemléletből is meg fogjuk ismerni a kapcsolatukat, majd a végén rájöttem, hogy egyetlen, de nagyon jól kidolgozott szereplő nézőpontjának elbeszélése elég volt ahhoz, hogy képes legyek ragaszkodni, kötődni hozzájuk, s még bizonyos fokig mindkettőjüket megérteni. Hát nem zseniális?!
Hatékonyan használja fel azt a feszültséget, hogy két különböző évtizedben járunk, így mire az egyik véget ér, azonnal tudni akarod, mi miért történt. Beszippantott a barátságuk, pedig tudtam, hogy valami rossz történt, és éreztem azt a bizonyos keserű ízt. 

A könyvben rendkívül fontos szerepet kap a mentális egészség, ez a NIOK októberi témája is: Egy könyv, amiben a mentális egészségnek fontos szerepe van. Körítés nélkül tárja elénk Fern mindennapi küzdelmeit, a tinédzserkori depressziótól és bizonytalanságtól indulva a jelen komplikációkig. 
Hosszú regény, de ez nagyon jól állt neki, ugyanis sok mindent kell kibontani és több témát kell körüljárni. 
Figyelem! A könyvben az alábbi témák is megjelennek: depresszió, öngyilkossági kísérlet említése, erőszak, egészségügyi rossz szokások és addikciók (alkohol, drog). Fern ugyanis gyakran küzdött saját magával fiatalabb éveiben, súlyos depressziójának érzéseit nem könnyítette meg, hogy közben ott volt mellette a tökéletesnek tűnő barátnő, Jessica.
" Minden egyes nap átvonszolni magam az üvegszilánkokon…és mégis miért? Hogy leérettségizzem? Hogy felvegyenek az egyetemre? Hogy legyen munkám? Életem? Hát miféle szánalmas élet lenne az? Egy olyan élet, ahol minden nap nehéz és könyörtelen, és a boldogság csupán apró buborékokban bukkan fel, hogy egy pillanatra megszakítsa a szenvedésemet. Azt gondoltam, ez nem érheti meg az erőfeszítést. Ezért ne adjam fel? Mi lenne, ha kiszállnék? A semmi biztosan jobb lehetőség, mint a túlélésért folytatott harc… "




Bizonytalan tinédzserként élt, sok belső gyűlölettel, gyakran bezárkózva a saját fejébe, miközben kívülről is nyomás nehezedett rá egy olyan társadalomban, amely tárgyiasította, lebecsmérelte őt és a problémáit. 
Minden spoiler nélkül ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy ezen az a viselkedés sem segített, amit ők és a barátai a társaságukon belül normalizáltak. Nehéz volt olvasni róla, mégis azt mondom, az írónő szép munkát végzett, amikor mindezekről a témákról nyíltan mert beszélni a regényben, mégis megtartotta azt a vékony határvonalat, amitől a kötet még könnyed, szükségtelen drámától és felesleges fecsegéstől mentes. Így lett egy brutálisan őszinte, érzelmes regény; mely lehetőséget ad arra, hogy szélesítsd saját gondolkodásmódodat. 
Fontos, de kényes téma érzékenyen megvalósítva. Bravó ! 


Rengeteg visszhangot keltett bennem. Egyszerre volt érett, kifinomult, egyedi, laza és stílusos. Saját magad darabkáit látod a két nőben, még akkor is, ha sokszor szöges ellentétben működnek és döntenek, mint Te döntöttél volna, hiszen ők is elrontják, hibáznak ; épp úgy, mint bármelyikünk. 

Felnövéstörténet, előítéletek, bizonytalanságok, minden, amin a legtöbben keresztülmennek ezekben az években: az egymáshoz való hasonlítgatás, amikor mindig van egy kegyeltebb lány az osztályban, a miért nem lehetek én is olyan, miközben ott van az egyszerűbbnek tűnő mit vegyek fel ma, amikor semmi nem áll jól dilemmák. Értékről, méltóságról, társadalmi normákról, amelyek akarva akaratlanul mindenkire kihatással lehetnek. 

Remek történet barátságokról és mindenről, ami ezzel jár - filter nélkül - minden sötét érzelemmel egyaránt. Céltudatos és okos. Azon kaptam magam, hogy elítélem Jessicát, de ki vagyok én, hogy ítélkezzek?! A végén mégis magamra haragudtam kicsit. Ha elolvassátok azt is sejthetitek, miért! 
 
Tükröt tart a barátságok elé! Tényleg igazi az, ami annak látszik? Madarat tolláról, embert barátjáról, tartja a jól ismert mondásunk...
Női barátságok varázsát vizsgálja, de élesen átlátja a bonyolult kapcsolatokat. Ahelyett, hogy támogatnák és felemelnék egymást, seperc alatt vetnek véget örök barátságoknak. 
Mindenki számára ajánlom, aki veszített már el (és aki még nem) mély(nek hitt) barátságot.  
Újra elsiratod azt az elengedett barátságot! 

Legyünk kedvesek egymáshoz lányok, támogassuk egymást, de legalábbis ne bántsuk !

A regény mellé klassz ajándék matricák is járnak 



Valami szavakkal ki nem fejezhető erő van ebben a regényben, ami megfogott. Pedig a szóhasználata néhol kicsit sok volt, de összességében igazán szórakoztató, reménykeltő regény, amit hamar a bizalmadba fogadsz. A 2000-es évek elején nagykorúvá váló nőknek igazi nosztalgia, de nekem is tetszett, noha több, mint tíz évvel vagyok fiatalabb, mint a főszereplők. 


Nem mindig értettem maradéktalanul egyet azzal, hogy Bourne hogyan vezette a történetet, de nem is kell; így volt az egész mesteri és letehetetlen.
A vége felé, amikor a csillagozáson gondolkodtam, az értékelésem valahol 4,5 és 5 csillag között járt félúton, de most, hogy több, mint két héttel az elolvasása után is folyamatos gondolkodásra késztet, nyugodt szívvel adom meg neki az 5* csillagot, felemelve ezzel a kedvencek közé. 

Egyre inkább azt veszem észre, szigorúbban értékelek. Nem teljesen tudatos ez, de minél több könyvet olvasok, annál inkább keresem azokat az élményeket, amelyektől leesik az állam, ami meglep, ami tényleg felejthetetlen élmény, miközben kikapcsol, szórakoztat és amellett, hogy elgondolkodtat, útravalót is ad. Ez a regény ilyen volt, így megérdemli a maximális csillagot. 

Elérve ezzel azt, hogy az írónőtől még további könyveket szeretnék olvasni. 

Sokrétű, elgondolkodtató, valamilyen szinten szerintem mindenki meg tudja érteni üzenetét. Mindenkinek nagyon ajánlom, aki szeretne egy rendkívül erős, érzelmekben gazdag olvasmányélményt, különösen akkor, ha nem ismeretlen számára a barátságok / kapcsolatok toxikus oldala sem. 

Pontozás / tudnivalók:📚📚                   
Történet: 5/5**

Karakterek: 5/4,5

Borító: 5/5**

Cím: 5/ 5

Stílus: 5/5**

Szórakoztatás: 5/5

Vége: 5/4,5

Kiadás: 2024, Libertine 

Megrendelési link: Barátnők voltunk


Oldalszám: 472

Idézetek / kedvenc részek 🕮🔖               

" Alábecsülöm a saját megküzdési képességeimet, és túlbecsülöm az élet nehézségeit."

" Ennyi idő után is létezett az a különös energia, ami a megismerkedésünk napján hozzá húzott. A kapocs képes volt közöttünk áthidalni a váratlan találkozás teremtette szakadékot. Évek óta nem beszéltünk egymással, és sosem beszéltünk arról, miért nem beszélünk. "

" Ha állandóan azon rágódnánk, mekkora gyökerek voltunk harmincéves korunk előtt, már mind megöltük volna magunkat szégyenünkben, nem? "

" Türelemre minden kapcsolatban szükség van, nem gondolod? "

" A múlt, az emlékek és a fájdalom hullámai egyszerre rontottak rám. "

" A felnőtt énem látta, hogy ez a hely valami bizarr időhurokban leledzik, amely már nem hat rám. Azonban a kamasz énem újjáéledt, ahogy megérkeztem ide, átvéve az irányítást a testem felett. "

" – Ti ketten olyanok voltatok, mint a borsó meg a héja. Sose találkoztam ennyire közeli barátnőkkel. Mintha egy szektában lettetek volna. Egy nagyon kicsi szektában. " 




" Ketten voltunk a világ ellen. Jessica és én, Fern és Jessica. A borsó meg a héja. De bármennyire is élveztem a barátságát, ez sem menthetett ki a depresszió szorításából. Újra sűrű köd ereszkedett az agyamra. Kezdtem elveszíteni a kapcsot a valósággal. "

" Én viszont hiába erőlködtem, hiába költöttem el az összes zsebpénzemet trendi nyári ruhákra, drága napszemüvegre és márkás szandálra, csak még nevetségesebbnek és idétlenebbnek éreztem magam. "

" – Ugye? Bezzeg az sosem lesz téma a híradóban, hogy épp retrográdban van a Merkúr, nem igaz? "

" – Mondjuk… a társadalmunk megszállottsága a kapitalizmussal kapcsolatban.
Bőszen bólogatott, amiből tudtam, hogy helyesen feleltem.
– Mármint érted, csak vásárolunk és vásárolunk, mintha a tárgyak kitölthetnék bennünk az űrt – folytattam. – Annyira rühellem a felszínességet! "

" […] nem veled van a BAJ, ha nem funkcionálsz jól ebben a világban. Ne magadat kérdőjelezd meg, hanem azt, ami veled TÖRTÉNT. " 

" Hé, élet, ne legyél már ilyen óriási! Mármint érted, milyen fura, hogy már léteznek valahol azok az emberek, akik most még idegenek, de egyszer talán nagyon fontosak lesznek számomra. "

" Az élet túl hosszú ahhoz, hogy egyedül töltsd az egészet. "

" Egy férfi sosem érthet meg úgy egy nőt, mint egy másik nő. Ez főként igaz azokra a nőkre, akik már kislányként is ismertek bennünket. " 

" Első az életben maradás, utána jöhetnek a barátok.
Akkor még nem tudtam, hogy a kettő milyen elválaszthatatlanul egymásba gabalyodik. "

" Ne kisebbítsd az érdemeidet ! Régen is mindig ezt csináltad. Szokj le róla, ez parancs! "



Jó olvasást!


Ne feledjétek a mottót , nincs időm rossz könyvekre! #nincsidőmrosszkönyvekre

Előző bejegyzésem és egyben könyvajánlóm: Lontai-Léna-Gyilkos-nárcisz-könyvajánló

A recenziós könyvekről általánosságban szóló írásomat is ajánlom, kérlek, olvasd el hozzá, ha érdekel a téma. Minden-amit-recenziós-posztokról-nálam-tudni- kell

Minden további könyvajánlót megtalálsz a blogon. Érdemes nézelődni a kategória fül alatt is, ahol címkeként szedve látod az összes bejegyzést.

Ahol még megtalálod írásaimat, ajánlóimat és képeimet :
    Instagram: ktssyedina
    Facebook : ktssyedina
    Moly.hu : dontforgettosmileandread
    Pinterest : ktssyedina 
    Threads : ktssyedina 


Remélem még találkozunk, én ugyanis
hamarosan jövök!

A bejegyzés bármely részletének felhasználásához a szerző írásbeli engedélye szükséges. 
Minden jog fenntartva
2017-2024
Copyrigth,© Kutasi Edina

You May Also Like

0 comments