Tanulási tippek #1

by - október 19, 2019

Sziasztok!


Tudom-tudom, a mai poszt rendhagyó, de egy fontos téma, így úgy éreztem kell, hogy beszéljünk róla! Be kell vallanom, nagyon meglepett a minap, amikor kérdeztem, milyen posztok legyenek a blogon, jobbára a tanulós tartalmak voltak a kérések középpontjában. Egyébként nagyon örültem neki, hogy Titeket is érdekel ez a téma, pontosabban érdekel az én véleményem a témában. Így érkeztünk el, egy újabb bejegyzéssorozathoz, hátha többeteket is rá tudok venni arra, hogy ne csak kényszerként élje meg az iskolás éveit, hanem élvezettel induljon reggelente, felkészülten. Ma az internet világában egyre nehezebb a tanulásra rávenni a diákokat. Pedig, ha elég éretten állunk a feladatunkhoz, egy idő után rá kell jönnünk, hogy ez a munkahelyünk. Minden, amit ott próbálnak belénk verni a mi érdekünk. Azért, hogy felnőttként, ne hasonlítsunk majd, a szőke nős viccekben megjelenített bugyuta emberkékhez. A mi leszel ha nagy leszel kérdés egyszerű "felnőtt" válaszától túllépve ki kell(ene) tűznünk magunk elé egy célt, amiért dolgozunk. Ha idáig képesek vagyunk eljutni, az már fél siker. Viszont innentől kezdődik csak igazán a munka, aminek eszköze a tanulás.
Ehhez hoztam most egy kis segítséget, tippeket ennek megkönnyítéséhez.
Ezt a posztot egy ilyen nulladik résznek mondanám, csak nagyon alap dolgokat mesélnék el nektek első-körben, de biztos vagyok benne, hogy akad majd egy - két újdonság is a listán! Valamint a bejegyzés végén x általatok feltett kérdésre is válaszolok!

Még így a bevezető végén szeretném megemlíteni, mivel csak pár hónapja vagyok egyetemista, azért akkora tapasztalatom nincs, hogy osztogassam , de azért túl vagyok már egy pár mérföldkőn (gimi, nyelvvizsga, érettségik) tanulás terén, így reményeim szerint van mit mondanom! Tartsatok velem!

1.) Környezet

A legfontosabb véleményem szerint, hogy meglegyen az a környezet, ahol tanulunk. Itt pedig mindig tartsunk rendet. Sokkal egyszerűbb úgy új ismereteket szerezni, hogy körülöttünk nem uralkodik teljes káosz. Én személy szerint íróasztalnál szeretek a legjobban tanulni, mivel ablak előtt van, nagyon jó a fényviszony. Komoly kis tanuló sarkam van, mindennek megvan a helye, rögtön tudom melyik toll/ post it/ jegyzetlapok hol vannak és ez nagyon fontos!

2.) Legyen csend

Fogd meg az összes olyan elektromos kütyüt ami zavarhat, és vidd el a szobád másik végébe. A wifi-t kapcsold ki, így tényleg csak az esetleges telefonhívások zavarhatják meg a tanulási órákat. Ne szóljon zene a háttérben. Csakis oda koncentrálj és ne állj fel, hogy utoljára végigpörgesd az instát.
Tanulás közben ne kísérjen a messenger, hogy el tudd mondani a többieknek neked mennyit kell tanulni. Majd ráérsz a "móka" végeztével eldicsekedni a többieknek mennyi tételen rágtad aznap át magad.
Ha végképp net függő vagy kérd meg a szüleidet, tesódat, zárja el tőled az eszközöket, így tuti nem lesz kísértés.

Azt is fontos azonban megjegyezni, hogy minden ember más! Én csak csendben tudok tanulni. De sokan zene mellett is képesek rá. Nem mondom, én is kipróbáltam, viszont semmire nem mentem vele, elterelte a figyelmemet és nem tudtam koncentrálni. Egy próbát viszont megér, ha téged zavar a teljes csend, egy kis halk zenei aláfestés akár még jól is jöhet.


3.) Jegyzetelj

Egy bevált praktika mutatja, hogy egy átlagos embernek 3 folyamaton kell végig mennie, hogy biztosan megjegyezze a leckét:

- olvassa el az adott anyagot 10x egymás után lassan, memorizálva, hogy megértse
- mondja el 5x hangosan
- írja le 2x

Természetesen az utolsó leírás csak jegyzetelés, hogy átlásd mit kell az adott témán belül tudni.
A jegyzetelést mindenki egyénileg sajátítja el. Használhat tűfilceket, kiemelőket. Utóbbinál fontos, hogy tudni kell csakis a leglényegesebb dolgokat kiemelni. Ha az egész anyagot kiszínezed, azzal nem leszel előrébb.

A végén csinálhatsz tanulókártyákat. Ráírod a tételszámokat , lecke címeket egy kis papírra. A cetliket bele egy üvegbe, és kvázi kihúzni abból, majd el is mondani az anyagot.

Ha szeretnétek, készítek egy külön posztot, amiben megmutatom az én jegyzeteimet!

4) Vázlat pontok

Ez szorosan kapcsolódik az előző ponthoz. A vázlatolás egy fontos opció. Sokszor a leckék elején is vannak pontok, amihez tudsz igazodni. Ha nincs, kreálj magadnak.
A lényeg, hogy minden témából legyen 5-10szó, ami "kulcs"ként funkcionál, és köré tudod építeni az anyagot.


5) Nem magolás

Ha csak nem muszáj, ne magolj, mert nem az a lényeg, hogy másnapra tudd, hanem hogy el is raktározd azt az infót és később tudj rá építkezni.
Véleményem szerint a tanulás nélkülözhetetlen eleme a megértés! Nem kell mindent szóról szóra tudni, a lényeget tanuld, próbáld elmondani saját szavaiddal, így jobban megragad.

6) Folytonosság

Ne egy nap alatt próbálj mindent megtanulni, oszd be az idődet. Én mániákus rendszerező, beosztó vagyok. Az időm percre pontosan be van osztva, mettől meddig milyen szünetekkel mit tanulok. Lehet ez kicsit túl soknak tűnik, de én már nem is tudnék a beosztásaim nélkül élni.

7) Szünet

Ha már itt tartottunk. Muszáj pihenőket beiktatnod. Ilyenkor menj ki egy kicsit a levegőre, sétálj egyet, vagy igyál/egyél egy kicsit.

Akár meg is jutalmazhatod magad egy kicsit, felnézhetsz a social mediara. De oszd be. Mennyi idő az, amennyit ott tölthetsz, és ne lépd túl, mert ezzel a következő napirend is eltolódik.

8) Ismétlés

A folytonosság témaköréhez visszakapcsolódva fontos, hogy hagyj magadnak egy kis átismétlő időt. Ha például kedden van egy nagy dolgozat, próbáld úgy osztani az idődet, hogy hétfőn már ne kelljen új dolgot megtanulni, csakis ismételni, átolvasni még egyszer. A nagyobb anyagoknak kell idő, hogy leülepedjen és úgy emlékezz rá, mint ahogyan az kelleni fog.


9) Ellenőrzés

Ellenőrizd magad. Az utolsó, ismétlő napon kérdezd ki magad. Ez furán hangzik, de több tankönyvi lecke végén is vannak kérdések, amik segíthetnek ebben. Ekkor tudod magad leellenőrizni, hogy valóban tudod e.

Akár meg is kérhetsz valakit, hogy hallgasson meg, miközben mondod a leckét, közben pedig kövesse nyomon a füzetedben és javítson ki, ha elrontottad.

10) Amit ma..
megtehetsz, ne halaszd holnapra! Soha ne mondd azt, á ráérek majd holnap. Ha van időd inkább rá, inkább tanuld meg. Ki tudja mi jön közbe holnap. Hidd el, megfogod köszönni magadnak másnap, hogy máris kevesebb könyv sorakozik melletted.

+1) Pihenj

A szervezetednek szüksége van az alvásra a megmérettetések előtt. Ha nem pihened ki magad, fáradt leszel, a koncentráció képességet romlik. Feküdj le időben!

Végezetül pedig jöjjenek a Ti kérdéseitek:
(Köszönöm a rengeteg kérdést, minden poszt végén válaszolok majd, de ha sürgős kérdésetek van ,keressetek instán, nyugodtan!)

---Valami oldal, ami segít a matek tanulásban?
Örültem ennek a kérdésnek, mert tudok rá konkrétumot mondani: ajánlanám a mateking oldalt, ahol rengeteg magyarázós videó van fent, példákkal meg mindennel, nagyon hasznos! A YouTuben is vannak fent tőlük videók, ahol teljes érettségi feladatsorokat oldanak meg, miközben nagyon érthetően, viccesen mondják el az anyagot. Valamint, van egy app : photomath, ahol befotózzátok a megoldandó példát és levezetéssel kihozza a megoldást. Ja! És sok-sok gyakorlás!

---Melyik tantárgy ment neked a legnehezebben, mit csináltál akkor?
Azt tudni kell, hogy én eléggé reálos vagyok. Éppen ezért nekem mindig a töri volt az, ami a legnagyobb kihívást okozta. Viszont nagyon maximalista is vagyok, így tudtam, hogy meg kell tanulnom, meg akarom tanulni. Így (többé-kevésbé) óráról órára tanultam, sok jegyzetet írtam: csak évszámok, csak főbb események egy kis lapra és fogalomszótár. Hosszabb idő volt, de meglett az eredménye.

---Hogy maradsz tanulás fókuszban? Nem kalandozol el?
Van, hogy nehezebben megy, van , hogy könnyebben. Általában nekem az időbeosztás segít. Pl: egy óráig csak oda koncentrálok, majd van 10 perc pihi és újra egy óra...
Valamint, mivel nincs körülöttem net, csak én vagyok és a tananyag.

És akkor pár kérdés az egyetemről!
---Hogy tudsz mindent megtanulni, amikor pl 3 Zh van egyszerre?
Ez egyszerű, nem tanulok mindent. Mindenből a lényeget, a kulcsfogalmakat próbálom memorizálni, valamint egy-egy folyamat lényegét. Sokszor maga a tanár is hangsúlyozza melyek azok a részek, amik fontosak, így érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni rá a készülés során.


---Megváltoztak a tanulási szokásaid?
Hát még nem teljesen, de kezdenek. Tapasztalom, hogy merőben más az anyagok mennyisége, sokkal több , tovább a mélysége is. Amit alapot tanultunk gimiben, arra épül rá az új anyag, de sokkal alaposabban, részletesebben és stb...

---Hogyan tudsz mindig ennyire pozitív lenni?
Nem nehéz. Vannak céljaim , elveim, rég rájöttem, hogy a tanulás kifizetődő és meghatározó, a tudást, amit tudsz, senki nem veheti el tőled.
Valamint olyan jó érzés, amikor sikerül teljesíteni egy vizsgát és látod a befektetett erő, kitartás eredményt hozott.

Kívánom mindezt Nektek is!


Remélem hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést. Régen ígértem már, bízom benne, hogy tudtam segíteni.

Ha ezen felül bármilyen bevált trükkötök van, írjátok meg kommentben, tanuljunk egymástól tanulni!

Valamint, ha további kérdésetek van felém, kommentbe várom!

Ha úgy gondoljátok, hogy a bejegyzés tetszett nektek, kérlek, jelezzétek egy kommenttel. Nagy örömmel venném, ha megosztanátok, hogy minél több emberhez eljusson. Köszönöm! ♥
              
Hamarosan jövök, 

Edina. 



Előző bejegyzésem:Könyvajánló - Tíz apró lélegzet

Tanulással /iskolával kapcsolatos posztok: Ide kattints



You May Also Like

4 megjegyzés

  1. Véletlenűl tévedtem rá az insta oldaladra, majd a blogodra. De egyszerűen nagyszerű! Imádtam, remélem sok ilyen lesz még! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm, örülök, hogy így gondolod!🤗💕

      Törlés
  2. Még az Instagram oldaladon kezdtelek el követni és csak utána vettem észre, hogy van egy blogod is. Beleolvastam pár bejegyzésedbe és nagyon inspirálónak találom. Örülök, hogy vannak még ilyen emberek, akik hasznosan töltik el az idejüket és nem minden az elektronikai eszközökről és mai trendekről szól, hanem például a könyvekről, környezettudatosságról...stb Én remélem lesz bennem is akaraterő, hogy ilyen életvitelt folytassak. Vagy legalábbis hasonlót. Mindenesetre örömmel olvastam el a bejegyzéseid és csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívből örülök a visszajelzésnek, nagyon szépen köszönöm !💕

      Törlés